Les noves veus del jazz es donen cita en el 41è Festival Jazz Terrassa
Del 9 al 27 de març, el certamen aposta per primeres espases del jazz internacional com Christian McBride, i per nous talents com Immanuel Wilkins i Emmet Cohen
El certamen recupera els escenaris a l’aire lliure amb concerts matinals de caps de setmana entre una progrmació de més de 50 concerts i activitats paral·leles
El pianista Ignasi Terraza serà el nou Premi Jazzterrasman 2022 en reconeixement de la seva llarga vinculació amb el Festival i la seva trajectòria
23 de febrer de 2022
Nova Jazz Cava, Terrassa
Aquest migdia s'ha presentat en roda de premsa l’edició 41a del Festival de Jazz Terrassa en el marc de la Nova Jazz Cava, un dels espais emblema del certamen. Aquesta nova comptarà amb una programació de més d’una cinquantena de concerts i activitats repartides en 20 emplaçaments de Terrassa i comarca al llarg de dinou dies de Festival en els quals es fa una aposta per descobrir noves figures de primer nivell internacional, alhora que recolza el jazz de factura catalana i sense oblidar la vocació pedagògica, una de les essències del certamen. A més a més, es recuperen escenaris històrics a l’aire lliure com la Plaça Vella i la Plaça Catalunya, i consolida el Parc de Sant Jordi com a espai popular per seguir acostant el jazz a la ciutadania.
L'acte, en què s'ha fet un extens repàs la programació al complet, ha comptat amb la participació i intervencions de Jordi Ballart, Alcalde de Terrassa, Maria Miralda, Presidenta dels Amics de la Arts i JM i Susanna Carmona, coordinadora del Festival.
També s’ha desvetllat el 19è Premi Jazzterrasman 2022, que en aquesta edició ret homenatge al pianista barceloní Ignasi Terraza, també present en l’acte, per la seva llarga trajectòria de més de cuatre dècades i vinculació al Festival i al club de jazz egarenc.
Terrassa recupera el pols popular
L'alcalde de Terrassa, Jordi Ballart, ha començat la seva intervenció destacant que aquest 41 FJT «ha de ser el festival de la represa, de la recuperació, de tornar a viure el jazz en la seva màxima esplendor. Recupera els espais a l’aire lliure, si bé el Picnic Jazz encara no es podrà celebrar per la situació d’incertesa actual, però això no li resta ser un festival de primer nivell i de gran qualitat».
També ha subratllat «el gran esforç, la tenacitat, la passió i la capacitat de reinvertar-se en moments de dificultat i fer coses diferents i mirar cap al futur del Club de Jazz». De la mateixa manera no ha volgut deixar escapar l’ocasió de reafirmar el suport del consitori cap al Festival: «Terrassa aposta pel jazz i hi apostarem cada vegada més, i en aqueest sentit ens agadaria que s’impliquessin també molt més altres institucions governamentals perquè el FJT és també un festival de país i això requereix de major implicació de tots els actors».
Ballart ha acabat la seva intervenció reforçant la idea que «el jazz és la la banda sonora de la ciutat».
Maria Miralda, la presidenta dels Amics de les Arts i JM, ha volgut centrar la seva intervenció en la capacitat de resistència de l’entitat organitzadora, amb més 60 anys d’història a les seves espatlles, i ha agraït la implicació dels patrocinadors i els col·laboradors, alhora que ha destacat la incorporació de la Fundació Impulsa com a entitat beneficiària. «Una organització com la nostra —ha destacat Miralda, en referència al Club de Jazz—, que ens basen en el voluntariat, necessitem no aturar-nos i això és el que hem fet amb la programació de la Nova Jazz Cava i el Festival, que hem pogut recuperar gairebé en la seva totalitat. Hem sortit endavant a pesar dels dos darrers anys en què tot ha trontollat».
En el seu torn de paraula, Susanna Carmona, coordinadora del festival, ha fet un breu repàs a la programació, que ha definit com el resultat d’haver sabut captar al pols a les noves tendències en el món del jazz. «Certamens de la dimensió del nostre han de tenir sempre l’antena ben dirigida i saber veure on està el talent. El FJT és un festival amb voluntat internacional i fa un aposta per nous creadors en aquesta edició», ha declarat, alhora que justifica aquesta mirada inquietat pel fet que «el festival es una mostra que el jazz és viu i té futur.»
Tanmateix, ha destacat «la idea xarxa i de teixit social que envolta el Festival i que fa el jazz vagi més enllà del fet musical, i també més enllà de la ciutat. El FJT s’extén cap a la comarca, que ens acull amb els braços oberts».
Una programació que vol sorprendre
L’organització ha confeccionat per aquest 41 FJT una programació de rabiosa actualitat que permet descobrir figures “top” de l’univers jazzístic internacional i local en produccions inèdites i exclusives a Catalunya. Figures emergents de l’escena novaiorquesa seran per primera vegada a Terrassa, com el jove saxofonista Immanuel Wilkins —presenta en primícia el seu recent The 7th Hand—, i el polifacètic panista Emmet Cohen, que tocarà en format trio. També s’estrenen dues grans formacions orquestrals: la Barcelona Art Orquestra i la The Cuban Swing Express, dirigida per Iván “Melón” Lewis, que debuta a Catalunya després de guanyar el premi Grammy 2021 al “Millor Disc de Jazz Llatí”.
Altres de les cites internacionals més esperades serà del contrabaix Christian McBride, que tocarà amb la formació Inside Straight, i el projecte Guitar Conference, amb els mestres de les sis cordes Ulf Wakenius, Mark Whitfield i Christian Escoudé.
Per la seva banda, el jazz vocal estarà representat per la cantant Carme Canela , que s’endisa en la música brasilera al costat del del guitarrista de Bahia Jurandir Santana, mentre que la saxofonista Irene Reig presenta el seu nou projecte a quintet de la cantant portuguesa Marta Garrett, i la californiana Judy Niemack estrena una formació transversal.
El mestre del piano de Detroit Kirk Lightsey, i la tradicional Nit de Blues — amb el guitarra John Primer i l’harmonicista Keith Dunn— completen una variada programació a la Nova Jazz Cava que es completa amb un farcit programa d’activitats per tota la ciutat.
Ignasi Terraza, el JazzTerrasman 2022
Ignasi Terraza (Barcelona, 1962) és el més internacional dels nostres pianistes en actiu. La seva vinculació amb Terrassa es remonta l’any 1985, quan va debutar a la ciutat egarenca el dia de Nadal en una sèrie de concerts com a membre de l’octet de La Vella Dixieland dins del Cicle de Nadal als Amics de les Arts i JM. Des d’aleshores, la seva presència a la ciutat ha estat constant i la seva trajectòria com a músic, amb 42 anys de trajectòria, ha transitat en paral·lel al Festival Jazz Terrassa i al club de jazz. La seva incessant imaginació, un sentit del swing inigualable i un extraordinari domini del piano el fan mereixedor del Premi Jazzterrasman 2022.
El proper 25 de març, la Nova Jazz Cava acollirà l’Ignasi Terraza Reunion, una vetllada que serà mostra de la varietat d’aliances creatives que ha anat cultivant al llarg de la seva carrera. La reunió dedicada a la seva figura aplega diferents companys de viatge i fa un recorregut pels diversos formats amb els que ha treballat, des la formació de trio al costat d’Esteve Pi (bateria) i Horacio Fumero (contrabaix), passant pel clàssic quartet amb Josep Ma. Farràs i fins els projectes més recents, com el quintet format per la cantant i trompetista Andrea Motis amb Joan Chamorro (cotrabaix), Josep Traver (guitarra) i Esteve Pi (bateria).
Podeu consultar la programació al complet i descarregar-vos el dossier de premsa i material audiovisual (fotos, video promocional, àudios, cartell, etc.. en aquest enllaç)
CONTACTE PREMSA I COMUNICACIÓ:
41 Festival de Jazz Terrassa 2022
Olga Àbalos +34 699 432 569 David Traver +34 646 841 570
premsa@jazzterrassa.org